disabled

Thursday, March 12, 2015

Baja dan kawalan perosak: Part 1

Selalu saya dapat pertanyaan, "pakai baja apa? pakai racun apa?". Terdapat banyak pilihan baja dan racun di pasaran, terpulang lah pada kita nak guna yang mana. ok saya nak cerita mengenai baja-baja dan racun-racun yang saya guna. Sebenarnya saya guna macam-macam jenis baja, bergantung stok yang ada je. Ini antara yang saya guna:



1) Tinja ayam
2) Soya
3) Udang
4) Tinja kambing
5) Epsom salt (RES)
6) Bone meal
7) Baja ikan (fish meal)
8) Baja rakmit
9) Baja high P
10) Rose food (Honeybee world trade)
11) Baja kopi
12) Baja merah jenama serbajadi no 47
13) Foliar pink
14) Microb & kultur
15) Osmocote

Biasanya untuk ros, saya letakkan baja setiap minggu dalam kuantiti yang bersesuaian. Contoh minggu ni saya letak soya/tinja ayam+tinja kambing+udang, minggu depan baja rakmit, minggu seterusnya bone meal+fishmeal atau rose food+udang atau high P+ res (res saya letak sebulan sekali), microb & kultur saya letak pada pokok yang baru. Foliar pink saya semburkan setiap minggu. Untuk pokok-pokok seperti daisy, petunia dan lain-lain saya guna baja kopi dan baja merah no 47.

Kawalan perosak yang saya guna yang ni je:



1) 3s (dyna+score+endure)
2) Rose care (honeybee world trade)
3) Miteless/thripless
4) Provado/Molan
5) Daconil

Saya sembur selang-selang, contohnya hari ni saya guna 3s, saya akan terus guna dalam 3 minggu, kemudian lepas 3 minggu saya guna miteless dan thripless, kemudian provado dan molan, yang ni semua lebih kepada kawalan serangga perosak. Untuk rose care saya sembur seminggu sekali atau 2 minggu sekali. Untuk penyakit kulat, saya guna Daconil untuk mencegah back spot dan powdery mildew, daconil saya sembur bila perlu, terutama musim hujan.

Boleh juga bahan-bahan buangan dari dapur seperti kulit telur, kulit pisang, kulit bawang, kulit buah oren, serbuk teh dan kopi yang telah digunakan, air basuhan beras, ikan, daging, boleh dijadikan baja untuk tanaman. Sebenarnya banyak pilihan baja dan racun untuk tanaman ni, hanya tepuk dada tanyalah selera, betul tak? :)

3 comments: